CLONAREA TESTELOR

 

VIDEO  Vezi īnregistrarea VIDEO !

 

Clonarea unui test se poate realiza īn două moduri:

Metoda 1 de clonare a testelor

Clonare prin clonarea individuală a itemilor

Metoda 2 de clonare a testelor

Clonare prin alegere aleatorie a itemilor din capitolele unor culegeri

 

1. Clonarea testelor prin clonarea individuală a itemilor - este varianta īn care fiecare item poate lua forme diferite, astfel īncāt un item al unui test clonă să fie diferit faţă de itemii corespondenţi ai altor clone. Desigur, această metodă este ideală, fiind elegantă şi eficientă īn acelaşi timp, dar realizarea unor itemi care să deţină această proprietate este deosebit de laborioasă. Īn plus, nu toate disciplinele şcolare pot folosi astfel de itemi. De exemplu, īn imaginea de mai jos se văd 3(trei) clone ale unui item - exerciţiu de matematică pentru īnvăţămānt primar.

 

 Exemplu de clonare item

 

Īn acest exemplu se poate vedea că valorile numerice diferă de la o formă la alta. Dar nu īn toate disciplinele şcolare probele conţin valori numerice, de aceea acest sistem de clonare nu se poate aplica decāt īn cazul disciplinelor aşa zis exacte: matematică, fizică, tehnologie, chimie etc. Apoi, dacă un cadru didactic īşi propune să facă o testare īntr-o clasă cu 25 elevi şi doreşte să realizeze 25 clone ale unui test cu 8 itemi (de exemplu), cāt timp şi cāt efort i-ar trebui pentru a face această muncă, fără să apeleze la mijloace ajutătoare?! Ar trebui să conceapă 25 x 8 = 200 exerciţii diferite şi, pentru fiecare, să calculeze soluţia, să-l verifice şi să găsească variante de răspuns potrivite.

Exemplul de mai sus este extras dintr-o culegere electronică interactivă UnivTest, īn care există itemi care au proprietatea de clonare şi care la fiecare apelare returnează variante diferite. De fapt, fiecare item clonabil are mecanismul propriu (algoritm) care alege valori numerice la īntāmplare, īntre anumite limite, pānă cānd acestea corespund criteriilor exerciţiului respectiv. Cu calculatorul este uşor de făcut aşa ceva, cānd există astfel de baze de date inteligente, din care se pot extrage testele īntregi, gata clonate, printr-o simplă comandă.

Prin urmare, pentru aplicarea metodei 1 de clonare a testelor, itemii trebuie să deţină proprietatea de clonare, dată de culegerile electronice interactive din care provin. Ei pot fi extraşi numai din aceste culegeri, concepute special īn acest scop, acesta fiind un inconvenient pentru utilizatorul care doreşte să realizeze clonări ale unor teste care nu provin din culegeri electronice interactive, cu atāt mai mult cu cāt numărul acestora este foarte redus faţă de cererea existentă. Funcţia de clonare individuală a itemilor, cāt şi proprietăţile inedite ale culegerilor electronice interactive, sunt caracteristici specifice aplicaţiilor UnivTest, neexistānd alte aplicaţii similare, care să funcţioneze cu astfel de baze de date şi să poată acoperi necesarul. De aceea, pentru a face faţă cererii şi fiindcă nu se poate pretinde utilizatorilor să realizeze singuri culegerile electronice interactive, aceasta cerānd cunoştinţe avansate de programare, producătorul şi autori colaboratori au realizat cāteva culegeri electronice interactive care conţin itemi cu proprietatea de clonare (matematică pentru nivel primar şi gimnazial).

 

 Exemplu de clonare individuala a unui item

 

Mai sus s-a specificat că realizarea clonării individuale necesită cunoştinţe avansate de programare. Cine este programator şi citeşte această informaţie, poate este tentat să se īntrebe "ce poate fi aşa dificil īn a alege nişte valori la īntāmplare şi a le combina, astfel īncāt să rezulte un item īn mai multe forme?!" Nu, a face numai asta este chiar deosebit de simplu pentru un programator, dificil este să faci ca itemul să-şi adapteze singur afişarea, astfel īncāt să se respecte simbolistica şi regulile de scriere (īn cazul acestui exemplu - matematice). Imaginea de mai sus reprezintă trei clone ale unui item extras dintr-o culegere electronică interactivă de matematică pentru gimnaziu. Din calculele matematice, dacă facem abstracţie de alte notaţii, īn afara valorilor numerice, ca soluţii "crude" (valori rezultate direct din calcule) ale acestor variante au rezultat numerele:

  1.  277,68399153212331190392033519916;

  2.  145,8;

  3.  97,628120948833179926621534196989.

Ori, de la aceste valori "crude", care se obţin imediat, atunci cānd ceri calculatorului să efectueze calculele, pānă la afişarea soluţiilor īn formele cerute de regulile internaţionale ale exprimării matematice, e cale lungă. Am putea spune chiar că efortul unui programator pentru a obţine soluţia "crudă" a unei probleme, uneori nu reprezintă nici a suta parte din efortul total pe care īl depune pānă la finalizarea lucrului, astfel īncāt itemul respectiv să se vadă aşa ca īn imaginea de mai sus.

 

Desigur, ideal ar fi dacă utilizatorii UnivTest ar avea la dispoziţie mecanisme predefinite de clonare care să poată prelucra orice item conform cerinţelor lor dar, avāndu-se īn vedere numărul uriaş de tipuri de exerciţii şi probleme, aşa ceva nu se va putea realiza niciodată. Chiar dacă s-ar realiza, īntotdeauna cineva ar putea găsi noi tipuri de probleme, cu algoritme specifice, care să nu corespundă niciunuia dintre mecanismele predefinite.

 

Īn imaginea de mai jos se poate vedea panoul īn care utilizatorul īşi poate realiza schema de clonare pentru testul proiectat.

Coloana marcată cu 1 şi colorată īn albastru deschis conţine informaţii privind posibilităţile de clonare individuală a itemilor pentru clonarea testului prin metoda 1. Īn subcoloana "Clonabil", itemii bifaţi cu "X" deţin proprietatea de clonare, dată de culegerile electronice interactive din care provin. Dacă un item clonabil este marcat cu un "X" şi īn subcoloana "Funcţional", īnseamnă că toate condiţiile pentru realizarea clonării lui individuale sunt īndeplinite. Īn caz contrar, clonarea individuală a itemului nu se poate realiza, motivul cel mai des īntālnit fiind nefuncţionalitatea culegerii electronice interactive din care provine, care ori nu este instalată, ori nu permite accesul la conţinutul ei, nefiind īnregistrată. De exemplu, dacă la proiectarea unui test s-au ales itemii din culegerile instalate pe calculatorul A, apoi testul este transferat pe calculatorul B, īn care nu sunt instalate aceleaşi culegeri electronice interactive, clonarea individuală a itemilor pe calculatorul B nu va funcţiona.

 

Permisiunea de clonare individuală a itemilor (din coloana corespunzătoare metodei 1 de clonare, īncadrată şi indicată de săgeată) NU POATE FI MODIFICATĂ. Clonarea individuală a itemilor se realizează oricum, fără a se cere acceptul utilizatorului, de atātea ori de căte ori itemii sunt apelaţi din culegerile electronice interactive din care provin.


 Clonarea testelor

 

2. Clonarea testelor prin alegere aleatorie a itemilor din capitolele culegerilor electronice interactive sau ale colecţiilor personale de care aparţin - este o metodă care poate fi aplicată cu orice fel de itemi nedepinzānd de proprietăţile bazelor de date, dar care depinde de modul īn care acestea corespund cerinţelor. De exemplu, dacă un item al unui test provine din colecţia personală cu denumirea "P", din capitolul "C" al acesteia şi face parte din cei N itemi īncadraţi la gradul G de dificultate din acel capitol, atunci clonarea se va realiza alegānd la īntāmplare un alt item dintre cei N itemi īncadraţi la gradul G de dificultate, din capitolul "C" al colecţiei personale "P".
Faţă de prima metodă, metoda 2 pare a fi mai puţin "tehnică" şi precisă, dar prezintă marele avantaj că itemii pot proveni din colecţii personale concepute de utilizator, permiţāndu-i acestuia să realizeze propriile clonări. Mai mult, dacă utilizatorul realizează colecţii personale structurate pe capitole, astfel īncāt un capitol să conţină variante ale unui item (de exemplu, itemi cu acelaşi enunţ, dar cu valori numerice diferite, sau itemi cu enunţuri diferite, dar similari ca tematică şi dificultate), atunci s-ar putea obţine clonări a căror calitate să rivalizeze cu cea obţinută prin aplicarea primei metode.

Īn coloana marcată cu "2" īn listă şi colorată cu galben, subcoloana "Selectat", itemii bifaţi cu "X" sunt aceia selectaţi de utilizator prin comenzile cu acţiune globală sau individuală din dreapta panoului (butoanele 4). Dacă īn subcoloana "Funcţional", īn dreptul unui item selectat, apare īncă un "X", īnseamnă că baza de date (culegerea sau colecţia) din care acesta face parte a fost identificată şi este funcţională, că īn capitolul din care acesta face parte există şi alţi itemi de aceeaşi dificultate (să aibă de unde alege), adică procesul de clonare se va realiza cu succes.

 

Fiindcă fiecare item al testului poate fi configurat distinct, īn vederea clonării, este bine să se reţină:
a) Metoda 1 de clonare se poate aplica numai itemilor care deţin proprietatea de clonare individuală, dată de culegerile electronice interactive din care provin, iar metoda 2 se poate aplica prin alegerea la īntāmplare a itemilor din capitolele culegerilor electronice interactive sau ale colecţiilor personale. Prin urmare, condiţia pentru clonare este accesul aplicaţiei la bazele de date din care s-au selectat itemii testului, iar itemii editaţi local de utilizator, care nu provin din culegeri electronice interactive sau colecţii personale, nu pot fi antrenaţi īn clonare prin niciuna dintre metode;
b) Clonarea prin metoda 1 este implicită, producāndu-se de la sine, de fiecare dată cānd itemii sunt apelaţi din conţinutul culegerilor electronice interactive. Prin urmare, metoda 2 aplicată itemilor clonabili include şi metoda 1. Mai precis, de cāte ori va fi ales, prin metoda 2, un item clonabil al unui capitol, de atātea ori va avea o formă diferită faţă de cea precedentă;
c) De regulă, dacă itemii unui test deţin proprietatea de clonare individuală (clonabili prin metoda 1), aplicarea metodei 2 de clonare este inutilă. Totuşi, opţiunea este disponibilă pentru cazurile īn care utilizatorul consideră că ar fi necesară, de exemplu pentru a realiza o colecţie de teste, extrăgānd itemii din culegeri electronice interactive şi/sau colecţii personale, după o anumită schemă, pe care o poate configura īn acest cadru;
d) Fireşte, capitolele culegerilor electronice interactive pot conţine, pentru aceeaşi grupă de dificultate, atāt itemi clonabili, cāt şi itemi neclonabili. Prin alegerea aleatorie a unui item din acelaşi capitol şi aceeaşi dificultate, este foarte posibil ca un item clonabil să fie īnlocuit de unul neclonabil, sau invers. Acesta este motivul pentru care schema folosită pentru clonarea unui test nu poate fi folosită şi pentru clonarea unei clone a acelui test, fiind posibile diferenţe mari de funcţionalitate īntre cele două cazuri. Oricum, aplicaţia este astfel construită, īncāt să avertizeze utilizatorul īn cazul īn care acesta omite să evite aceste situaţii.

 

Panoul cadru pentru realizarea clonării testelor este astfel construit, īncāt utilizatorul să poată avea acces la informaţii explicite pentru pentru fiecare item selectat īn listă şi pentru fiecare situaţie īn parte. Īn partea inferioară a panoului, zona 7 furnizează informaţii privind provenienţa itemului selectat (tip şi denumire bază de date, index şi denumire capitol), zonele 1 şi 2 furnizează informaţii privind funcţionalitatea clonării itemului selectat prin metodele 1, respectiv 2 de clonare, iar zona 8 afişează un rezumat al enunţului itemului selectat, pentru obţinerea unei identificări rapide a acestuia. Aceeaşi zonă (8) poate afişa instrucţiunile locale de utilizare a secţiunii, dacă se apasă icoana "Explicaţii" din partea stāngă a zonei. Check-box-ul "Reordonare aleatorie a itemilor" (zona 6) poate fi bifat dacă se doreşte ca, odată cu clonarea, itemii testului să fie rearanjaţi īn mod īntāmplător, īntr-o ordine diferită faţă de ordinea aşezării itemilor īn testul de bază.

 

RECOMANDĂRI:
- Dacă testul conţine deja itemi care deţin proprietatea de clonare (metoda 1), alegerea aleatorie din capitole (metoda 2) nu mai este necesară, excepţie făcānd doar cazurile īn care se doreşte obţinerea testelor prin mixarea itemilor din capitolele bazelor de date. Atunci cānd un test este mixt, avānd īn componenţa sa atāt itemi clonabili, cāt şi neclonabili, dacă se doreşte aplicarea metodei 2 de clonare a testului, se recomandă selectarea pentru alegere aleatorie din capitole numai a acelor itemi care nu deţin proprietatea de clonare individuală. Această operaţiune poate fi realizată automat şi fără risc de eroare folosind butonul "SELECTAREA exclusivă a itemilor care NU se pot clona individual".
- Itemii marcaţi īn listă prin cuvāntul "pasiv" sunt paragrafe cu rol de informare, mesaje etc., considerate itemi de dificultate 0 (zero), neavānd funcţiile pe care le au ceilalţi itemi care se īncadrează la unul dintre gradele de dificultate 1, 2 sau 3. De regulă, aceşti itemi sunt editaţi local, neprovenind din culegeri electronice interactive sau colecţii personale. Pentru cazurile īn care provin, totuşi, din baze de date (paragrafe de teorie, pasaje din opere literare etc.), este indicat să se facă o verificare atentă īnaintea selectării lor pentru alegere aleatorie din capitole, fiindcă există riscul nepotrivirii īn contextul testului clonat.