EDITAREA ITEMILOR

(exclusiv la UnivTest Generator Pro)

 

VIDEO  Vezi īnregistrarea VIDEO !

 

Pentru a īnţelege mai bine modul īn care se poate construi un item, este bine să i se cunoască structura, elementele din care se compune. După cum s-a mai amintit īntr-unul dintre capitolele precedente, pentru a fi recunoscută de "mecanismele" aplicaţiei şi pentru a fi preluată eficient īn contextul general, fiecare informaţie trebuie să fie inserată conform unor proceduri stricte. Astfel, elementele componente ale unui item sunt:

 

A. Elemente vizibile īn secţiunea "ENUNŢURI":

1. Enunţul propriu-zis al itemului, secţiune monobloc, dacă itemul este non-grilă şi combinată, dacă itemul este de tip grilă. Īn acest ultim caz, există 10 (zece) spaţii rezervate pentru variantele de răspuns, care se vor alipi la enunţ. Dacă există un singur răspuns completat, se va considera că itemul este non-grilă, iar acesta va fi soluţia problemei care nu se mai alipeşte enunţului, ci va fi vizibilă īn spaţiul 4 (figurat mai jos), īn secţiunea "SOLUŢII"

2. Adnotare (opţional) este secţiunea īn care se pot aduce comentarii, precizări etc., de exemplu "Notă: răspunsul se va trece direct pe foaia de test";

3. Imagine grafică ataşată (opţional) este imaginea pe care utilizatorul o ataşează enunţului.

 

 Elementele componente logice si vizibile ale itemului

 

B. Elemente vizibile īn secţiunea "SOLUŢII":

4. Soluţia propriu-zisă a itemului, este răspunsul corect al problemei dacă itemul este non-grilă (editat pe locul primei variante de răspuns) sau īnşiruirea răspunsurilor corecte, dacă itemul este grilă;

5. Rezolvare (opţional) este secţiunea īn care se prezintă rezolvarea itemului sau indicaţii ajutătoare privind căile de rezolvare;

6. Barem evaluare (opţional) poate conţine indicaţii privind interpretarea rezolvării, īn scopul atribuirii punctajului la corectare sau la autoevaluare. Trebuie să se reţină că secţiunea nu trebuie să conţină valori numerice, ci numai informaţii privind distribuirea punctajului alocat.

 

C. Elemente invizibile sau reprezentate de link-uri:

7. Fila media ataşată (opţional) este fila audio/video pe care utilizatorul o ataşează itemului. Fila media este reprezentată de link, icoană vizibilă pe pagină īn dreptul enunţului;

8. Numele autorului (opţional) este informaţia prin care se identifică persoana care a realizat itemul. Informaţia nu este vizibilă permanent, fiind furnizată numai de secţiunea "Caracteristici item".

 

Pentru a fi interpretate ca atare şi pentru a-şi īndeplini funcţiile īn mod corect şi eficient, componentele mai sus prezentate trebuie editate (redactate) īn secţiunile corespunzătoare. Intrarea īn sesiunea de editare a itemilor se poate realiza din MENU-ul principal (1), sau din MENU-ul deschis la acţionarea butonului din dreapta al mouse-ului (2) sau din bara de comenzi rapide (3):

 

 Accesul la editarea uni item nou

 

La deschiderea sesiunii de editare, aceasta va avea configuraţia adaptată īn funcţie de situaţie, adică, pentru editarea unui item, toate cāmpurile şi informaţiile sunt iniţializate, iar pentru modificarea unui item, sesiunea se va deschide avānd īncorporat itemul respectiv, pregătit pentru a fi modificat.

 

 Panoul general de editare

 

La apelare, editorul este pregătit să includă toate informaţiile necesare pentru a compune un item la un īnalt nivel profesiunal adică, prin această secţiune, se pot da problemei concepute toate informaţiile de care aceasta are nevoie pentru a răspunde cu succes pretenţiilor aplicaţiilor de evaluare. Enunţul problemei, răspunsul corect (soluţia) sau variantele de răspuns, dacă problema este de tip grilă, rezolvarea problemei (informaţii necesare pentru autoevaluare şi autopregătire), baremul de notare, gradul de dificultate şi eventuale comentarii (adnotări) privind itemul editat, sunt informaţii logice distincte care trebuie evidenţiate separat. De exemplu, īn cazul problemelor de tip grilă, aplicaţiile UnivTest au posibilitatea de a modifica, la īntāmplare, ordinea variantelor de răspuns, atunci cănd situaţia o cere. Prin urmare, variantele de răspuns nu pot fi adăugate la enunţ, ci trebuie editate separat, asa cum trebuie stabilit şi numărul de ordine al răspunsului corect.

 

- Butonul "Ansamblu" determină afişarea itemului cu toate componentele sale;

- Butonul "Enunţ" determină deschiderea sesiunii de editare a enunţului itemului editat;

- Butonul "Răspunsuri" determină deschiderea sesiunii de editare a răspunsurilor itemului. Editorul este pregătit pentru editarea problemelor de tip grilă şi dă posibilitatea includerii unui număr de 10 (zece) variante de răspuns. Desigur, unul sau mai multe răspunsuri pot fi corecte. Acestea se stabilesc şi se bifează īn check-box-urile corespunzătoare răspunsurilor numerotate (2). Dacă problema nu este de tip grilă, atunci se va edita numai primul răspuns, care va deveni şi soluţia implicită a problemei. Fereastra combo 3 determină modul de aliniere a răspunsurilor la afişare, vertical (fiecare de la capăt de nou rānd) sau oriziontal (unul īn prelungirea celui precedent).

 

 Sectiunea de editare a variantelor de răspuns

 

- Butonul "Barem" determină deschiderea sesiunii de editare a baremului de notare pentru itemul editat;

- Butonul "Adnotare" determină deschiderea sesiunii de editare a unor eventuale comentarii care urmează să īnsoţească itemul editat.

 

 Facilitătile editorului matematic

 

MicroEditorul īncorporat este deosebit de complex, fiind pregătit să răspundă cu succes multiplelor pretenţii ale utilizatorilor. Īn plus faţă de facilităţile editoarelor clasice, editorul UnivTest oferă accesul cu deosebită rapiditate şi precizie la o bogată simbolistică matematică si, īn general, tehnică, putānd reproduce orice formulă sau simbol matematic. Explicaţii amănunţite privind obţinerea acestora, shortcut-uri (combinaţii de tastare pentru acces rapid) sunt informaţii care se obţin permanent din baza ferestrei de editare, prin simpla poziţionare a mouse-ului pe butoanele care generează funcţiile respective. Īn imaginea de mai sus se arată numai cāteva dintre funcţiile specifice ale editorului.

 

 Panoul de editare grafică

 

Fiecare secţiune din cele prezentate mai sus, inclusiv fiecare variantă de răspuns (la probleme de tip grilă) poate fi īnsoţită de o reprezentare grafică. Accesul la panoul de editare grafică se obţine, din orice secţiune, de la butonul "Editare grafică". Editorul grafic este, deasemenea, deosebit de uşor de utilizat, foarte explicit şi eficient. Grupajul de butoane 1 generează figuri geometrice simple, figuri predefinite şi mesaje text. Fiecărui element desenat i se pot aduce caracteristici de stil, culoare, grosime linie, haşuri etc. Grupajul de butoane 2 foloseste la mutarea īn plan, īn orice direcţie, a ansambului desenat, butonul "Ştergere integrală" are rolul de a iniţializa foaia de desen īn cazul īn care utilizatorul consideră că este necesar, butonul "Abandon editare grafică", determină părăsirea secţiunii de desenare fără validarea modificărilor efectuate, iar butonul "Finalizare editare grafică" are rolul de a īnchide sesiunea de desenare prin validarea modificărilor efectuate şi alipirea reprezentării grafice textului preexistent.

 

 Facilităti ale editorului grafic

 

Editorul grafic permite utilizatorului vizualizarea unor dimensiuni (lungimi, unghiuri) īn timpul desenării, ceea ce micşorează mult dificultatea operării. O formă deja desenată poate fi ajustată ulterior (chiar şi după ce panoul se īnchide si apoi se revine asupra desenării), ceea ce conferă editorului o deosebită elasticitate. Desenul poate conţine şi text, notaţii sau diverse menţiuni, īn care se poate uza de simbolistica matematică-tehnică descrisă mai sus.

Terminarea editării unui item, validarea modificărilor aduse şi salvarea acestora, se obţin prin acţionarea butonului "Editare terminată". Abandonarea secţiunii, fără salvarea eventualelor modificări efectuate, se obţine cu ajutorul butonului "Abandon editare".