CORECTAREA TESTELOR

 

VIDEO  Vezi īnregistrarea VIDEO !

 

   Un test poate fi integral grilă, integral non-grilă, sau mixt, avānd īn conţinutul său atāt itemi de tip grilă cāt şi non-grilă. UnivTest Evaluator corectează partea grilă a testului imediat după finalizarea rezolvării, dar partea non-grilă a testului nu poate fi corectată de calculator, fiind necesară intervenţia unui cadru didactic de specialitate.

   Rezolvarea părţii non-grilă a testului poate fi efectuată şi local, folosindu-se editorul pe care īl deţine aplicaţia UnivTest Evaluator. Dar, avāndu-se īn vedere că redactarea locală a rezolvării necesită anumite cunoştinţe de operare, că, de cele mai multe ori, accesul īn laboratoarele IT ale şcolilor se permite pentru un interval de timp prea mic pentru a permite şi exersarea operării, că testările se dau, de regulă, cu un scop precis: lucrare de control, evaluare iniţială sau finală etc. şi că rezultatele nu pot fi condiţionate de abilităţi care nu au legătură cu tema testării, redactarea rezolvării pe calculator nu poate fi impusă. Īn plus, corectarea finală nu va fi efectuată de calculator, ci de către un cadru didactic, astfel īncāt este mai puţin important suportul pe care candidatul redactează rezolvarea, avānd posibilitatea să aleagă īntre:
   - Redactarea rezolvării local, cu ajutorul editorului aplicaţiei UnivTest Evaluator;
   - Redactarea rezolvării pe foi de hārtie.
   Īn acest ultim caz, examinatorii trebuie să studieze rezolvările şi să introducă rezultatele notării īn test, cu ajutorul aplicaţiei UnivTest Reader Analist.
   Aplicaţia are posibilitatea de a deschide local filele grafice rezultate din scanarea rezolvărilor efectuate pe foi de hārtie. Dacă baza denumirilor acestor file este chiar denumirea testului īncărcat, urmat (eventual, dacă sunt mai multe file pentru acelaşi test) de un index (de exemplu 01, 02 etc.) şi dacă aceste file sunt dispuse īn acelaşi director cu testul īncărcat, atunci ele vor fi recunoscute imediat şi se vor putea studia local.

   Poate ca această fază a corectării (corectarea părţii non-grilă a testului), fiindcă nu poate fi rezolvată tot de calculator, nu aduce nimic īn plus faţă de metodele clasice ba, din contră, complică puţin metodologia de corectare şi notare dar, avāndu-se īn vedere calculul notei finale care se realizează automat şi următoarele faze care scutesc pe cei implicaţi de eforturi considerabile (sortarea şi centralizarea rezultatelor, stocarea datelor etc.), utilitatea aplicaţiei de dovedeşte pe deplin.

   Şi aplicaţia UnivTest Evaluator deţine funcţia de corectare a testelor, dar această corectare nu poate fi, nici pe departe, obiectivă, fiindcă poate fi realizată de către persoane neautorizate, chiar şi de către persoanele care au rezolvat testele. La nivelul aplicaţiei UnivTest Evaluator, funcţia foloseşte pentru a ajuta utilizatorul să estimeze nota finală, acesta avānd permisiunea de a "corecta" itemii non-grilă, mai mult sau mai puţin obiectiv. Funcţia poate folosi chiar şi părinţilor elevilor, pentru a le putea estima gradul de pregătire, dar stabilirea cu precizie a punctajului meritat de fiecare elev pentru rezolvarea sa nu poate fi făcută decāt de către un cadru didactic de specialitate.

Este foarte posibil ca, deşi un test este corectat pentru prima dată, itemii non-grilă să deţină deja un punctaj alocat, acesta provenind de la estimarea efectuată īnainte de corectarea propriu-zisă. Această estimare nu poate deranja activitatea examinatorului, cel mult īl poate atenţiona pe acesta īn ceea ce priveşte obiectivitatea, sinceritatea elevului căruia īi corectează rezolvarea la un moment dat.

 

   După īncărcarea unui test rezolvat, comanda pentru pornirea corectării se poate da din MENU-ul principal (1), din bara de comenzi rapide (2), sau din MENU-ul secundar deschis la apăsarea butonului drept al mouse-ului (3).

 

 Comanda pentru pornirea corectarii

   Identificarea examinatorului care va efectua corectarea este o etapă obligatorie. Testul fiind deja deschis, aplicaţia deţine informaţii privind istoricul corectării acestuia. Īn funcţie de aceste informaţii, īn faza de identificare a examinatorului se īntālnesc două situaţii:

   1. Testul se corectează pentru prima dată de către o persoană autorizată (dacă a existat o estimare a notei finale, testul se consideră necorectat) - caz īn care examinatorul trebuie să-şi scrie numele īn spaţiul 1, iar mai jos, īn spaţiul 2, dacă va considera necesar, va putea defini o parolă de acces, cu rolul de a proteja corectarea īmpotriva eventualelor modificări neautorizate. Dacă se stabileşte o parolă de acces, atunci modificarea ulterioară a corectării sub acest nume nu va fi posibilă fără cunoaşterea acestei parole.
   Rubrica "Memorează parola de acces pentru următoarele teste corectate" este necesară pentru a scuti examinatorul de tastarea parolei la fiecare corectare, īn situaţia īn care acesta corectează succesiv mai multe teste necorectate. Fiindcă mai multe persoane pot avea acces la utilizarea aplicaţiei, pentru a se evita posibilitatea utilizării memorării de către persoane neautorizate, opţiunea se memorează numai atāt timp cāt aplicaţia este pornită, fiind anulată la următoarea pornire a acesteia.

   Īn fereastra 3 se pot citi instrucţiuni adaptate situaţiei.

 

 Corectarea unui test pentru prima data

 

   2. Testul a mai fost corectat de o persoană autorizată. Īn cazul īn care corectarea precedentă este protejată prin parolă, pentru a putea avea acces la datele corectării, examinatorul trebuie să cunoască parola de acces. Īn cazul īn care accesul nu se poate obţine, ca urmare a uitării parolei, sau din diverse alte motive, atunci există posibilitatea anulării complete a corectării precedente, cu ajutorul butonului "Anulare corectare precedentă", caz īn care corectarea trebuie reluată de la īnceput.

 

 Recorectarea / ajustarea corectarii unui test

 

   Este normal ca accesul la modificarea datelor unei corectări să fie interzis, dacă noul examinator doreşte să folosescă numele celui care a efectuat corectarea precedentă. Dar nu īntotdeauna se ajunge īn această situaţie cu intenţii rele. Uneori, acelaşi examinator doreşte să aducă o corectură dar, fiindcă a uitat ce parolă a folosit, nu i se permite accesul la modificarea datelor. Alteori, de exemplu īn cazul contestaţiilor, se poate dispune recorectarea unor teste de către alţi examinatori. Pentru aceste situaţii, se permite accesul la corectarea testului, cu condiţia ca toate datele corectării precedente, inclusiv datele de identificare ale examinatorului, să fie iniţializate. Īn cazul iniţializării datelor corectării precedente, se şterg datele de identificare ale examinatorului care a efectuat acea corectare şi punctajul alocat itemilor de tip non-grilă.

 

   Īn timpul corectării, examinatorul are acces numai la modificarea punctajului alocat itemilor de tip non-grilă, astfel īncāt, la pornirea corectării, primul item non-grilă este identificat şi adus īn prim plan. Rolul examinatorului este acela de a analiza rezolvarea efectuată pentru fiecare item şi de a completa īn spaţiul 2 din rigleta afişată pe marginea paginii, īn dreptul itemului bifat, punctajul pe care īl consideră potrivit, īn limita baremului specificat īn partea superioară a rigletei (1).

 

 Corectarea

 

   Fiecare modificare adusă atrage după sine calcularea imediată a notei finale şi actualizarea antetului testului cu noile date.

   Rigleta de corectare conţine două butoane "obs." şi "punctaj". Primul dintre acestea sigură accesul imediat la o fereastră text, īn care se pot redacta note, observaţii etc. pe care examinatorul le consideră necesare pentru explicitarea corectării efectuate. Al doilea asigură accesul la fereastra de repartizare a punctajului, dānd utilizatorului posibilitatea de a vedea īn ansamblu stadiul corectării. Această secţiune se actualizează simultan cu corectarea şi poate fi deschisă oricānd pentru a fi studiată.

 

 fereastra de repartizare a punctajului

 

   Īn lista din imaginea de mai sus, itemii marcati cu "N" (zona 1) sunt itemi de tip grilă, al căror punctaj alocat este nemodificabil, aşa cum reiese şi din legenda 4, numărul acestora fiind 8 (īn acest exemplu). Itemii marcati cu "C" (zona 2) sunt itemi de tip non-grilă, al căror punctaj alocat este modificabil. Aceştia sunt itemii la corectarea cărora are acces examinatorul. După fiecare modificare efectuată, nota testului este actializată, fiind vizibilă īn zona 3 a panoului.

 

   Testul corectat trebuie salvat, astfel īncāt noile date să fie securizate. Dacă se omite această etapă şi se comandă o altă operaţiune, aplicaţia atenţionează examinatorul, dāndu-i posibilitatea de a efectua salvarea. Evident, examinatorul are şi posibilitatea să renunţe definitiv la corectarea efectuată.

 

   Pentru a se asigura o informare completă asupra stadiilor corectării testului şi pentru a se preveni eventualele fraude, toate etapele corectării (istoricul corectării, nume examinatori şi date de corectare) sunt menţionate īn descrierea testului, care poate fi lecturată din rubrica "Descrierea testului selectat", vizibilă īn fereastra de deschidere a testelor (imaginea de mai jos, zona indicată de săgeată).

 

 informare asupra stadiilor corectarii testului